על תזונה יוגית וטיפים לתזונה נכונה

על תזונה יוגית וטיפים לתזונה נכונה

היוגה מפתחת ומאפשרת נגישות לאנרגיה הטהורה והטבעית הקיימת בגופינו. על ידי תרגול אסנות (תנוחות),
פראנהאיאמה (תרגילי נשימה) ,מודרות (מצבי תודעה) ומדיטציה אנו משחררים דפוסים, התניות, מידע שמקודד
באנרגיה הטבעית שלנו. לתזונה היוגית ישנה חשיבות רבה לתמיכה בתהליך ולסדהנה היום יומית.
(סדהנה- פרקטיקה,אימון יום יומי לשחרור וזיהוי דפוסים והתניות)
 
היוגי רואה את הגוף ככלי לחציית נהר הסמסקארה, ולכן מתייחס לגופו בכבוד וברגישות הדרושה לכך. התזונה היוגית
מביאה את גוף האדם למצב שבו ישנו סנכרון והרמוניה מלאה עם כל היש, הטבע והסביבה. היופי בתפיסה זו שכל מטרתה
להביא את האדם למצב הכי טהור, צלול, בהיר על מנת שהאמת / הדאהרמה  תוכל לעבור דרכו ללא הפרעה או מכשול.
 
בכתבי היוגה מחלקים את המזון ע"פ האנרגיה לשלושה סוגים:
סטווה- מזון סטווי – טהור
 ראג'ס-מזון ראג'סי- אנרגיה פחות שקטה , יותר פעילות.
טאמס-מזון טאמסי-אנרגיה יותר חשוכה גסה יותר מוחשית יותר.
 
מזון ראג'סי
כגון: בצל, שום, קפה, תה, טבק, שוקולד, סוכר, מלוח מדיי, חריף מדיי. בתזונה היוגית נמנעים מאכילת מזון הגורם לגירויי יתר.
מזון ראג'סי מגרה תשוקות חיתיות ,גורם לגירוי ופעילות יתרה של ההכרה ה mind, גורם למצבי מתח רגשיים, מנטלים
וגופניים ומפר את האיזון הטבעי של הגוף.
 
מזון טאמסי
כגון: בשר, דגים, ביצים, אלכוהול, בישול יתר, מטוגן, צלוי, חומרים משמרים, פטריות.
בתזונה היוגית נמנעים מאכילת מזון זה אשר גורם לתחושת כבדות ,עייפות,חולשה,עצלות.
 
מזון סטווי
כגון: כל המזון הטבעי והטהור, פרות וירקות טריים ויבשים, מבושלים מעט, אגוזים למיניהם, זרעים, חיטה מלאה, קייטניות
למיניהם, חיטה מלאה, דבש, עשבים טריים. תזונה נכונה עבור היוגי מתמקדת במזון סטווי אשר מרגיע את הגוף הנפש
וה mind, מזון אשר קל לעיכול ומספק את מקסימום האנרגיה הדרושה לגוף מעלה חיות, חיוניות וחוזק.
 
טיפים לתזונה נכונה
–          נסה לאכול בשעות קבועות , אם אינך רעב בשעת הארוחה נסה לצום עד הארוחה הבאה.
–          אכול לאט,לעס הרבה התחל את העיכול כבר בפה .
–          אכול 4-5 מרכיבים שונים בארוחה ערבובים רבים מקשים על העיכול.
–          אל תנשנש בין הארוחות.
–          אכול מנות קטנות , אין צורך בתחושת שובע ,השאר חצי מהבטן ריקה.
–          הייה שלו ורגוע בזמן הארוחה, אכול בשקט.
–          שנה את התזונה שלך בהדרגתיות .
–          מומלץ לצום יום אחד בחודש .
–          אכול בשביל לחיות, אל תחייה בשביל לאכול.
 
פרטים אודות הסדנה הקרובה איורוודה ויוגה – כלים איורוודים לאורח חיים היוגי לחץ כאן
הסדנה מתאימה כהשתלמות למורים ליוגה ולכל מי שמעניין אותו אורח החיים היוגי ותזונה נכונה.
המאמר נכתב ע"י שני שרון מורה בכירה ליוגה ומטפלת מוסמכת ברפואת האיורוודה , אשטנגה יוגה ברעננה.
כל הזכויות שמורות

 

שת"פ: רפואה | בריאות | שמלת כלה | יוגה ברעננה | קידום אתרים  | טיפולי איורוודה  |  יוגה בהרצליה  |  יוגה רעננה