אשטנגה יוגה

מקורות האשטנגה ויניאסה יוגה

Sri K. Pattabhi Jois 1915-2009

שיטת תרגול קלאסית שמקורותיה בעיר מייסור שבדרום הודו, הועברה ע"י קרישנמאצ'ריה לפטהבי ג'ויס, שנחשב אבי השיטה.

בשנת 1927, כשהיוגה היתה ידועה רק למעטים, פטבהי ג'ויס שהיה אז בן 12, פגש לראשונה את מורו לימים קרישנה מצ'ריה. במשך 25 שנה בעיר מייסור שבהודו קרישנה מצ'ריה ופטבהי גו'יס למדו וחקרו יחד את כתבי היוגה קרוטנה (כתבים עתיקים ומפורטים אשר היוו את המקור והבסיס לתרגול מעשי של האשטנגה יוגה ויניאסה). משמעות המילה קורונטה מסנסקריט קבוצות. אומרים שהטקסט הכיל רשמים של קבוצות שונות של אסנות (סדרה ראשונה, שנייה ומתקדמות) כמו כן לימוד מקורי של דגשים בתרגול ופילוסופיה. השיטה מדגישה תרגול של סדרת תנוחות קבועה אשר מתבצעות עם תיאום מרבי של נשימה, תנועה ותשומת לב. ישנן 6 סדרות לתרגול האשטנגה כשלכל אחת מהן השפעה ותשומת לב שונה.
 
מאז ועד היום האשטנגה יוגה ויניאסה התפשטה גם למערב והפכה לאחת מהשיטות הפופולריות ביותר בעולם לתרגול יוגה.
 

 

 

שיטת האשטנגה ויניאסה יוגה counted method

1

פטבהי ג'ויס, אבי השיטה, הגה וקרא לשיטה זו בשם אשטנגה ויניאסה יוגה counted method. ויניאסה, משמעותה סנכרון הנשימה עם התנועה. זאת אומרת, שלכל תנוחה (אסנה) יש שאיפה או נשיפה אחת בהתאם, וכל סנכרון של נשימה עם תנועה נספר, מה שנקרא ה counted method. תרגול ויניאסה, תרגול ספירה, הינו תרגול זורם ומדיטטיבי אשר שם דגש לא רק לתנוחה עצמה אלא לכניסה, לשהות וליציאה מכל תנוחה, היוגה של המעברים. הכוונה היא לתרגל ללא עצירה של נשימה, ולתת לנשימה ולספירה להוביל ולהנחות את הקצב שבו אנו מתרגלים.

מבנה הסדרות לתרגול האסנה (התנוחות) כולל ברכות לשמש, תנוחות עמידה, ישיבה, קשתות ותנוחות הפוכות. למרות שהאשטנגה נחשבת ללאחת מהשיטות הקלאסיות הדינמיות ביותר, אין כאן מירוץ אחר תנוחות והישגיות אלא הדגש הוא על המקום שממנו נובע התרגול, תרגול מתוך מקום של שקט ונוכחות אשר משוחרר מרצון ואמביציה.
 

אשטנגה ויניאסה יוגה – פטנג'לי יוגה

IMG_1575
בניגוד למונח ויניאסה אשר מכוון לאיך התרגול הפיזי של שיטה זו מתבצע, המונח אשטנגה יוגה לקוח מתוך הכתב העתיק "היוגה סוטרא לפטנג'לי" ומסמל את המהות העמוקה ביותר של מסורת היוגה והמסע של היוגי לעבר שחרור ואהבה.

הטקסט יוגה סוטרא לפטנגלי הינו אחד מהמקורות הפילוסופיים שעליהם נשענות כמעט כל מסורות היוגה. זהו כתב עתיק אשר מכיל 4 פרקים בעלי שורות קצרות ומצומצמות המכילים ידע רב וחכמה גדולה בהבנה ושרטוט מבנה ההכרה האנושית, ה mind והדרך לשחרור. הטקסט בנוי מסוטרות (פסוקים) קצרים שמשמעותם רבה וחבויה בתוכם, על מנת ליצור השראה להסתכלות על החיים וחקירה אישית לקורא.
 
בפרק השני, פרק הסדהנה פאדה, הפרק הפרקטי ביותר שמדגיש את העשייה ביום ביום, מצוינים 8 איברי היוגה, האשטנגה יוגה, (אשטה=שמונה, אנגה=איבר) שמונת האיברים להתפתחות רוחנית.
"על ידי תרגול שמונת איברי היוגה, עם טיהור הזיהומים,עולה ומפציע אור הידיעה עד (השגת) המבט הצלול המבחין." 
מתוך היוגה סוטרא לפטנג'לי פרק 2 סאדהנה פאדה סוטרא 28.
סדרה זו של שמונה איברים מהווים אמצעי לימוד פרקטי לניקוי וטיהור של הגוף וההכרה אשר מובילים את היוגי לשחרור.
שמונת איברי יוגה הם:
1. ערכי יאמה – אי פגיעה, אמת, אי גניבה, טוהר בעשייה, אי רכושנות
2. ניאמה – ניקיון, שביעות רצון, טאפאס (האנרגיה הדרושה לשינוי), לימוד עצמי, התמסרות
3. אסנה (תנוחה)
4. פראנהאימה (תרגילי נשימה)
5. פרטיהארה (התכנסות החושים)
6. דאהרנה (ריכוז)
7. דהאינה (מדיטציה, תודעה שקטה)
8. סאמדהי המצב המדיטטיבי העליון.
 
פטבהי ג'ויס הדגיש "אשטנגה ויניאסה יוגה היא פטנג'לי יוגה" וכאשר השיטה מתורגלת נכון (counted method & שלושת עקרונות ה tristana) יהיה ניתן להבין ולחיות מתוך שמונת איברי היוגה. כלומר, שיטה זו יכולה להביא את המתרגל לאותו מצב תודעתי של אשטנגה, של חיים מתוך צלילות, שקט ותחושת שלמות שאינם תלויים בדבר.
 
פטהבי ג'ויס – אבי שיטת האשטנגה ויניאסה יוגה
" התרגול הזה תרגול נהדר, אך התרגול הזה מאוד קשה.
יוגה היא הרבה מעבר לאימון גופני,
יוגה היא תרגול רוחני
תרגול שיש בו: גוף חזק, הכרה חזקה ולב טהור
למד לשלוט בנשימה שלך ואז תשלוט גם בהכרה שלך."
 
 

רוצים לשמוע עוד/ להירשם לשיעורים/ קורסים? השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

 

לפרטים על קורסי מורים ליוגה אשטנגה ויניאסה 

 
 
כל הזכויות שמורות. נכתב ע"י שני שרוןאשטנגה יוגה – אומיוגה סטודיו ובית ספר להכשרת מורים ליוגה ברעננה. 
שת"פ: רפואה | בריאות | שמלת כלה | יוגה ברעננה | קידום אתרים  | טיפולי איורוודה  |  יוגה בהרצליה  |  יוגה רעננה