אשטנגה יוגה

מקורות האשטנגה יוגה ויניאסה

Sri K. Pattabhi Jois 1915-2009

 

שיטת תרגול קלאסית שמקורותיה בעיר מייסור שבדרום הודו, הועברה ע"י קרישנמאצ'ריה לפטהבי ג'ויס, שנחשב אבי השיטה.

בשנת 1927 פטבי ג'ויס שהיה בן 12 פגש לראשונה את מורו לימים קרישנמאצ'ריה. בימים ההם היוגה היתה ידועה ותורגלה רק למעטים. במשך 25 שנה בעיר מייסור שבהודו למדו וחקרו יחדיו קרישנמאצ'ריה ופטבי גו'יס מכתבי היוגה קורונטה , כתבים עתיקים ומפורטים אשר היוו את המקור והבסיס לתרגול מעשי של האשטנגה יוגה ויניאסה.
משמעות המילה קורונטה מסנסקריט קבוצות. אומרים שהטקסט הכיל רשמים של קבוצות שונות של אסנות (סדרה ראשונה, שנייה ומתקדמות) כמו כן לימוד מקורי של דגשים בתרגול ופילוסופיה. השיטה מדגישה תרגול של סדרת תנוחות קבועה אשר מתבצעות עם תיאום מירבי של נשימה, תנועה ותשומת לב. ישנן 6 סדרות לתרגול האשטנגה כשלכל אחת מהן השפעה ותשומת לב שונה .
 
מאז ועד היום האשטנגה יוגה ויניאסה התפשטה גם למערב והפכה לאחת מהשיטות הפופולריות ביותר בעולם לתרגול יוגה.
 

תרגול האשטנגה יוגה ויניאסה1

האשטנגה יוגה ויניאסה מדגישה תרגול שמתאם בין נשימה, תנועה ומצב תודעתי. מבנה הסדרות לתרגול האסנה כולל ברכות לשמש, תנוחות עמידה, ישיבה, קשתות ותנוחות הפוכות. מטרת התרגול ליצור מגע, נגישות וזרימה לכל המפרקים בגוף ולשחרר כל מתח או דחיסות שיושבים בגוף. המילה אסנה (תנוחה) מורכבת משתי מילים: אס ואנה. אס משמע לשבת, להיות בנוכחות, מצב של being בתוך האנה, הגוף שמתנסה בעונג וכאב. כלומר כל מהותו של התרגול הוא להביא את השקט והנוכחות על מנת לאפשר תהליך ריפוי ושחרור של כל המתחים הפיזיים והרגשיים אשר מקודדים בגוף. אף על פי שהאשטנגה נחשבת לאולי אחת מהשיטות הדינמיות ביותר, אין כאן מירוץ אחר תנוחות והישגיות אלא הדגש הוא על המקום שממנו נובע התרגול, מתוך מקום שקט ונוכחות אשר משוחרר מרצון ואמביציה.
 
 
מקורות האשטנגה יוגה ויניאסה מתוך הפילוסופיה היוגה סוטרא לפטנג'לי

IMG_1575
אחד המקורות הפילוסופיים שעליהם נשענות כמעט כל מסורות היוגה הוא ספרון קטן בשם היוגה סוטרא לפטנג'לי. כתב עתיק אשר מכיל 4 פרקים בעלי שורות קצרות ומצומצמות המכילים ידע רב וחכמה גדולה בהבנה ושרטוט מבנה ההכרה האנושית, ה mind, והדרך לשחרור, לסמדהי, להארה. הטקסט בנוי מסוטרות (פסוקים) קצרים שמשמעותם רבה וחבויה בתוכם, על מנת ליצור השראה, זוויות ראייה נוספות להסתכלות על החיים וחקירה אישית לקורא .
 
בפרק השני פרק הסדהנה פאדה, הפרק הפרקטי יותר שמדגיש את העשייה ביום ביום, מצוינים 8 איברי היוגה, האשטנגה יוגה, (אשטה=שמונה,אנגה=איבר) שמונת האיברים ליוגה להתפתחות רוחנית, לסמדהי, להארה…
 
"על ידי תרגול איברי היוגה,עם טיהור הזיהומים,עולה ומפציע אור הידיעה עד (השגת) המבט הצלול המבחין." 
מתוך היוגה סוטרא לפטנג'לי פרק 2 סאדהנה פאדה סוטרא 28.
 
אשטנגה יוגה, שמונת איברי היוגה הם:
 
1. יאמה – כוללים 5 ערכי התנהגות: אהימסה-אי אלימות, סטיה- אמת / כנות, אסטיה – אי גניבה / אי לקיחה, בראהמאצ'אריה-טוהר בעשייה, אפאריגרהה- אי רכושנות.
 2. ניאמה-5 ערכים נוספים: שאוצ'ה – טוהר הגוף, סאנטושה – שביעות רצון, טאפאס – האנרגיה שדרושה לשינוי, האש, סוואדיהיאיה – לימוד עצמי, אישוורה פראנידהאנה – התמסרות
3. אסנה – תנוחה
4. פראנאיאמה – תרגילי נשימה
5.פריטיהארה – התכנסות החושים
6.דהארנה – ריכוז
7.דהיאנה – מדיטציה,תודעה שקטה
8.סאמאדהי – המצב המדיטטיבי העליון.
 
 
נכתב ע"י שני שרוןאשטנגה יוגה באומיוגה רעננה. כל הזכויות שמורות.
שת"פ: רפואה | בריאות | שמלת כלה | יוגה ברעננה | קידום אתרים  | טיפולי איורוודה  |  יוגה בהרצליה  |  יוגה רעננה