פראנהאימה

משמעות המילה פראנה מסנסקריט היא אנרגיה, חיים.
משמעות המילה אימה תנועה ,זרימה.
פראנהאימה הכוונה היא הנעת אנרגיית החיים, כח החיים בגוף.
הפראנה ,אנרגיית החיים נמצאת בכל, היא לא חומר או צורה כלשהי זאת האנרגיה שמחייה את החומר.
הפראנה נמצאת בגוף אך היא לא הנשימה או פעימות הלב,
הפראנה נמצאת באוויר אך היא לא החמצן,
הפראנה נמצאת בשמש אך היא לא החום או האור המופק ממנה,
הפראנה נמצאת במים במזון בכל צורות החיים…
 כל אלו הם רק צורות דרכם הפראנה נישאת.לנו בני האדם 'קל' לווסת ולהניע את הפראנה ע"י הנשימה הפיזית.
למה לתרגל פראנהאימה?
בעזרת הנשימה הפיזית היוגים מתרגלים באופן מודע את הנעת הפראנה אנרגיית החיים לאורך הגוף ולאיברים השונים.
על פי המסורת השרירים הם ג'סטות למצבים מנטאליים ורגשיים, זאת אומרת בשרירים, בגוף, בפראנה ישנו מידע שמקודד, דחיסות מסוימת של אנרגיה כתוצאה מאירועים שחווינו בעבר, דפוסים, התניות וחוויות כאלה ואחרות וישנו זיכרון גופני, מנטאלי ורגשי.
תוך כדיי תרגול אסנות אנו בעצם מאפשרים נגישות למקומות השונים, לשרירים השונים ומאפשרים את התנועה של הפראנה, אנרגיית החיים, לאורך הגוף. המטרה היא להיות בקשר עם רמת הרגשות, תחושות והאנרגיות שיושבות בגוף.
על ידי תרגול אסנות תוך כדיי פראנהאימה (לדוגמה נשימת האוג'י בתרגול האשטנגה יוגה ויניאסה) ה mind , השכל, מרוכז יותר, שקט יותר, מודע יותר למחשבותיו והפראנה נעה בחופשיות למקומות השונים בגוף.
בתרגול ע"פ מסורת האשטנגה יוגה ויניאסה אנו מתרגלים את נשימת האוג'י ,אחת מטכניקות  הפראנהאימה, לאורך כל התרגול.
החשיבות היא הויניאסה, הסנכרון, התיאום בין הנשימה לתנועה, הנשימה מובילה את התרגול, לכל תנועה נשיפה או שאיפה אחת בהתאם.
תרגול אשטנגה יוגה ויניאסה הינו תרגול עוצמתי ודינאמי אך ברגע שתשומת הלב ממוקדת אל הנשימה ולא אל מחשבות כמו איך התנוחה 'המושלמת',להספיק את הרצף, מצליח לא מצליח, או כל מחשבה אחרת שמופיעה … משהו אחר נפתח בתרגול, מדיטטיבי יותר, שקט יותר.
לדוגמא גם אם זה אומר שבברכת השמש הראשונה לא נספיק להגיע עם הידיים עד למעלה במגע בשאיפה אחת, נגיע עד היכן שנחווה שהשאיפה תכף מגיעה לסיומה ואז נמשיך בנשיפה לתנועה הבאה (לאוטאנאסנה לכפיפה לפנים). דוגמא נוספת בברכת השמש השנייה הכניסה לתנוחת ויראבהאדראסנה, תנוחת הלוחם, היא בשאיפה אחת, גם אם לא נספיק בשאיפה אחת למקם ולהגיע עם הידיים במגע ,נגיע עד היכן שמתאפשר ואז נמשיך בהוצאת האוויר לתנוחה הבאה, 4 נקודות מגע ,צ'טוראנגה.
על ידי כך נאפשר לנשימה להוביל את התרגול ונאפשר את עקרון הויניאסה, תנועה אחת נשימה אחת … התרגול יקבל מקום שונה חוויה אחרת משהו אוליי יותר מכיל, מקבל, שלם מימד רוחני יותר תרפויטי יותר…
המאמר נכתב ע"י שני דוכן , אשטנגה יוגה בהוד השרון
שת"פ: רפואה | בריאות | שמלת כלה | יוגה ברעננה | קידום אתרים  | טיפולי איורוודה  |  יוגה בהרצליה  |  יוגה רעננה