קרישנמורטי על ההבדל בין ריכוז למדיטציה – חלק ב

קרישנמורטי – על ריכוז ומדיטציה – חלק ב

בקרוב שני חלקי ההמשך…
ילד: שואל שאלה
קרישנמורטי: אני לא ממש מצליח להבין מה הוא אומר, אתם מצליחים ? בוא שב לידי. בוא שב לידי , אל תהיה לחוץ. זהו נושא מאוד מורכב הלא כן ?
את רוב האנשים, אנשים מבוגרים, אנשים צעירים מחונכים כבר מגיל הילדות, אתם מקשיבים ? תקשיבו עכשיו טוב טוב, כבר משחר הילדות אומרים לך להתרכז, נכון ? אתה רוצה להסתכל מהחלון, והמורה אומרת לך , "תתרכז בספר שלך !" אבל מה שבאמת מעניין אותך זה לצפות בלטאה של על הקיר.
ילד: כן אדוני.
קרישנמורטי: והמורה עדיין אומרת "אל תסתכל לשם, תתרכז בספר שלך" אז בעצם כבר מגיל ילדות אתה מעוניין להביט בלטאה, אבל המורה אומרת לך לעשות משהו אחר.
עכשיו, אם אני הייתי המורה שלך, הייתי אומר "בוא שנינו ביחד נסתכל על הלטאה הזאת. אתה מבין ?
אני לא אנסה להכריח אותך להביט בספר שלך, אתה מבין מה שאמרתי ?
ילד: כן אדוני
קרישנמורטי: כלומר , אתה מביט בלטאה הזו.
הילד מסתכל
קרישנמורטי: לא לא , כאן אין לטאה עכשיו (הקהל צוחק) , והעניין האמיתי שלך הוא בלטאה, לא בספר. אז אני בתור המורה שלך אומר לך, בוא שנינו נביט כעת בלטאה, אבל אני רוצה שנביט בה טוב טוב, בוא נביט איך היא נדבקת לקיר, כמה אצבעות יש לה ברגליים, נביט בראש שלה, נביט בעיניים שלה, אני אעזור לך להסתכל הרבה יותר טוב על הלטאה מאשר על הספר.
ילד: כן אדוני, אבל אדוני יש לי שאלה אליך. בכיתה תלמידים סובלים מהסחות דעת בזמנים שונים, לדוגמה אני עלול להיות מוסח דעת בזמן מסוים ותלמיד אחר עלול להיות מוסח בזמן שונה, ואם המורה תפנה לטפל בכל ההסחות דעת האלה איך היא תספיק להעביר את השיעור בכלל ? (הקהל צוחק)
קרישנמורטי: אני עכשיו אראה לך… כולכם מאוד חכמים כאן הלא כן ? (הקהל צוחק מאוד)
מאיפה אתה ילד ?
ילד: זנבייה.
קרישנמורטי: הא, זנבייה, דבר ראשון, אין באמת הסחות דעת, אל תקרא לזה הסחות דעת. מה שחשוב הוא שתביט, שים לב, תקשיב, זה מה שחשוב. אבל אין כזה דבר "הסחות דעת" אל תשתמש במילה "הסחות דעת" נכון ? רגע, עכשיו אני עוזר לך להביט בלטאה הזו, או שאני עוזר לך להביט בילד שיושב שם בחוסר נוחות , משחק באצבעותיו. מה שאני עוזר לך, סליחה לא עוזר עוזר זה לא המילה, מה שאני מראה לך בעצם הוא שמתי שתשומת הלב שלך מופנית למשהו, בין אם זה דבר שמותר או דבר שאסור, אז אתה למעשה יכול להפנות את תשומת הלב שלך גם לספר.
ילד: כן הבנתי.
קרישנמורטי: כן ? הבנת את זה ? אתה בטוח ? כלומר שאתה ממקד את תשומת הלב שלך בלטאה, למדת את אומנות שימת הלב, ואני הולך לעזור לכל הילדים, חמישה עשר או עשרים הילדים שאיתי, לשים לב.
ומתי שיש תשומת לב, אין הסחות דעת.
ילהד בקהל: אז למה מורים לא עושים את זה אדוני ? נגיד שיש לנו הסחות דעת בכיתה…
קרישנמורטי: אין כזה דבר הסחות דעת, אל תקראי לזה הסחות דעת.
ילדה בקהל: אדוני, נגיד שאנחנו רוצים בשיעור להביט במשהו, אז למה המורה לא עוזר לנו להביט בדבר הזה ?
קרישנמורטי: תשאל אותם למה, אני אומר לך , בואי שבי לידי, עכשיו יש לנו שתי בנות, בואי שבי לידי, יופי, את לא ביישנית ? יופי, את שואלת מדוע המורים שלכם לא אומרים לכם את זה נכון ?
למה הם לא אומרים לכם על זה ?
ילדה : כי אני חושבת שהם רוצים לסיים להעביר את מה שיש להם להעביר בשיעור.
קרישנמורטי: נכון מאוד, הם רוצים לסיים כבר עם השיעור, הם משועממים, אתם התלמידים משעוממים, והם רוצים בזריזות לסיים את מה שיש להם להגיד ולעבור לנושא הבא או לשיעור הבא, אז הם למעשה משועממים מללמד, נכון ? עכשיו נסי לברר איתם, למה הם משועממים, למה הם רוצים לסיים את השיעור מהר, למה הם לא עוזרים לך לשים לב, הבנת ? אם תשימי לב ללטאה הזו, אז למדת בעצם את אומנות תשומת הלב, נכון ? הבנתם את זה ? ואז אתם יכולים לשים לב לספר, אז אין כזה דבר הסחות דעת. רגע בחור צעיר עוד לא סיימתי. אם אני הייתי המורה שלכם , הייתי מצביע לכם בזהירות מהי בעצם תשומת לב, תשומת לב היא למקד את כל האנרגיה , את כל המיקוד ותשומת הלב שלכם למה שאתם צופים בו, ואם תצליחו ללמוד את זה, תוכלו ללמוד איך לשים לב לספר שלכם,
ילד: אדוני אבל יש סיכוי גם שאנחנו נהיה הרבה יותר מעוניינים בלהביט בלטאה ושאנחנו לא אוהבים ללמוד.
קרישנמורטי: אתה אומר שיש תלמידים שעלולים לא לאהוב לימודים?
ילד: נכון אדוני.
קרישנמורטי: אז אל תלמד, תברר, תגלה למה אתה לא רוצה לקרוא ספרים, עכשיו תקשיבו לי, דיברנו על ריכוז, כלומר אתם חושבים , ממקדים את תשומת הלב שלכם למשהו, ואז מחשבות אחרות מגיעות, ואתם דוחפים את המחשבות הללו החוצה, אז תמיד ישנו קונפליקט, רצון לתת תשומת לב למשהו, מחשבות נכנסות, ויש תנועה מתמדת , יש מלמול מתמיד של המיינד, של המוח, נכון ?
עכשיו, מדיטציה, המילה מדיטציה, אתה יודע מה זה המילה זו ? שמעת על המילה הזו נכון ? מדיטציה באנגלית הכוונה היא גם , למדוד, אתה מבין ? למדוד. כמו שנאמר בסנסקריט , אם היית שואל את ראדיקה ג'י , מאהה זה מתפרש גם כ למדוד בסנסקריט, אז למדיטציה יש עוד משמעות שהיא בעצם למדוד. עכשיו, בלי אמת מידה אין שום התקדמות טכנולוגית לעולם. מסכים איתי ? את מצליח לראות את זה ? אתם מצליחים לראות את מה שאני אומר ?
ילד: אדוני , לא הבנתי מילה אחת שאמרת.
קרישנמורטי: לא הבנת מילה מסוימת שאמרתי ? אני השתמשתי במילה למדוד, משמעות המילה מדיטציה משמעותה גם למדוד,
ילד מהקהל: אני חושב שהוא לא הבין את המילה טכנולוגיה,
קרישנמורטי: אה, לא הבנת את המילה טכנולוגיה ? טכניקה, לדוגמה בוא נגיד שאתה רוצה לבנות מכונית, ואתה חייב לדעת את כל החלקים, כיצד להרכיב אותם יחדיו, להבין איך כל החלקים עובדים ביחד, נניח שאני פירקתי את המכונית לחלקים, הבנת ? פירקתי אותה לגורמים, ואז הרכבתי אותם מחדש, בתקווה שזה יעבוד, וזה עבד. זה, ללמוד את כל המכניקה, איך החלקים עובדים, מה הם המרכיבים, מהם המידות של החלקים, הכוח המכני , כל הלמידה אודות זה נקראת טכנולוגיה, לפחות משמעות חלקית של המילה. עכשיו, מדיטציה וריכוז, בשבילי הם שני דברים שונים לחלוטין.
ילד: אדוני, יש דברים שאני עושה שאני אוהב ואז אני לא צריך להתרכז.
קרישנמורטי: אתה אומר שאם אתה עושה משהו שאתה אוהב אתה לא צריך להתרכז ? הבנת את מה שאמרת ? אם אתה אוהב משהו, אין כזה דבר ריכוז, יש משהו שאתה אוהב ?
ילד: יש כמה וכמה דברים אדוני.
קרישנמורטי: אתה אוהב כמה וכמה דברים, מה הם אותם דברים ?
ילד: אני אוהב לקרוא ספרים.
קרישנמורטי: להעיף עפיפונים ? לטפס על הרים, לטפס על עצים, לרדוף אחרי קופים (הקהל צוחק מאוד)
מה אתה באמת אוהב לעשות ?
ילד: לאסוף בולים.
קרישנמורטי: זה נושא מורכב מדי בשביל ילדים קטנים, משמעות המילה מדיטציה , להיות חופשי מאמות מידה. זה יותר מדיי קשה בשבילכם,
ילד: אדוני, ריכוז זה מתי שאנחנו מכריחים את עצמינו לעשות משהו ומדיטציה הכוונה שאין שום כוח שאנחנו מפעילים על עצמינו ?
קרישנמורטי: נכון מאוד, מדיטציה יכולה לקרות רק שאין מאמץ, שאין שום סתירה, אתה מבין מה זה סתירה ? להגיד דבר אחד, לעשות דבר אחר. הבנת ?
ילד: אדוני, נגיד שאתה אוהב לקרוא, אז מתי שאתה קורא ספר זה לא מדיטציה ?
קרישנמורטי: לא, לא, אתה בעצם מנסה להבין מה הספר אומר
ילד: זה כמו שהוא אמר, אתה לא יודע שאתה מתרכז.
קרישנמורטי: זה אולי מתי שאתה קוראה ספר בלשים טוב, אתה נהנה מזה הלא כן ? ובכן זה נושא קשה מדיי בשבילכם. אל תטרידו את עצמכם בקשר למדיטציה וריכוז, זה ממש יותר מדיי קשה בשבילכם, נכון? קצת יותר מדיי… עכשיו אני רוצה לדבר על משהו אחר. בסדר ?
שאלתי אתכם על מה אתם רוצים לדבר בתחילת המפגש, ועכשיו אחרי ששאלתי אתכם את כל השאלות הללו אני רוצה לדבר אתכם עכשיו על משהו אחר, מסכימים ?
הקהל: כן אדוני.
קרישנמורטי: כולכם מסכימים ?
הקהל: (יותר חזק) כן אדוני.