אשטנגה יוגה ויניאסה – עקרונות התרגול

אשטנגה יוגה ויניאסה – עקרונות התרגול
 קרישנהמאצריה 1888-1989סרי ק. פטבי גויס 1915-2009
אשטנגה יוגה ויניאסה הינה שיטת יוגה אשר תועדה ע"י החכם ואמנה רישי ביוגה קרוטנה, כתבים עתיקים (שכיום אין מידע על מקום הימצאותם). כתבים אלו הופקדו בידי קרישנהמצאריה שהיה מאוחר יותר מורו של סרי ק פטבי גויס (אבי שיטת האשטנגה יוגה). בשנת 1927 כאשר פטבי גויס היה רק בן 12 פגש את קרישנהמצאריה והפך לתלמידו המסור וקיבל לידיו את כתבים אלו. נאמר שכתבים אלו מכילים קבוצות שונות של אסנות(תנוחות יוגה) וכמו כן לימוד גבוה ומקורי אודות ויניאסה, דרישטי, בנדות, מודרות ופילוסופיה.
הפירוש המילולי של המילה אשטנגה יוגה היא 8 איברי היוגה, כפי שהודגש ביוגה סוטרא של פטנגלי. ע"פ הכתוב בספר זה הנתיב לטיהור פנימי וחשיפת העצמי האוניברסלי מורכב מ 8 תרגולים רוחניים אלו: יאמה – קודים מוסריים, ניאמה – טיהור ולימוד עצמי, אסנה – תנוחה, פראנהאימה – שליטה בנשימה, פריטיהארה – שליטה בחושים, דאהראנה – ריכוז, דאהיאנה – מדיטציה וסאמדהי – היספגות אל תוך האוניברסלי.
ע"פ פטבי גויס אם שיטת אשטנגה יוגה מתורגלת נכון יהיה ניתו להבין, ליישם ולחיות מתוך אלו. מסיבה זו פטבי גויס מדגיש ש "אשטנגה יוגה היא פטנגלי יוגה"
ובכדי לבצע אסנה באופן הנכון באשטנגה יוגה , האדם חייב לשלב את השימוש הנכון בין ויניאסה ובין טרישטנה.
 
ויניאסה – לנוע על חוט הנשימה… 
 
ביוגה קרוטנה נאמר "יוגי אל תתרגל אסנה בלי ויניאסה".           
ויניאסה משמעותה מערכת נשימה ותנועה. לכל תנועה יש נשימה אחת. לדוגמא בסוריה נמסקה A יש 9 ויניאסות. הויניאסה הראשונה היא שאיפה תוך כדיי הרמת ידיים מעל הראש , השנייה היא נשיפה תוך כדיי כפיפה לפנים ומיקום הידיים ליד הרגליים וכו. בדרך זו כל האסנות מתחברות למספר מסוים של ויניאסות.
זהו העקרון שאחראי שהאשטנגה יוגה הינה תרגול הידוע כתרגול חינני בזרימה. מטרת הויניאסה היא לניקוי פנימי, סינכרון הנשימה והתנועה בתוך האסנות מחמם את הדם, מנקה ומסדיר את מחזור הדם, מסיר רעלים מאיברים פנימיים ועוד. באמצעות השימוש בויניאסה הגוף נעשה בריא וחזק.
שלושת עקרונות הטרישטנה
המהות האמיתי של ויניאסה מתרחשת כאשר מצב של טרישנה מושג. זהו האיחוד של 3 עקרונות העיקריים באשטנגה יוגה מתבצעים: סינכרון נשימה/ תנועה מתקדם, בנדות ודרישטי.
סינכרון נשימה / תנועה – טכניקת הנשימה שמבוצעת עם הויניאסה מכונה נשימת אוגי (נשימת הניצחון). נשימה סרעפתית המבוצעת דרך האף במהלך השאיפה והנשיפה. גם השאיפה וגם הנשיפה צריכות להיות שוות באורכן, במשך הזמן היכולת של המתרגל 'לשלוט' בנשימה תגדל, ומשך השאיפה ונשימה יתארך כך שהתרגול יעשה איטי ועוצמתי יותר.
בנדות
 
בנדה= שורש, מנעול, חותם. מטרת הבנדה היא להתיר אנרגיה פרנית ולנתב אותה לאורך באופן נכון ושווה.
מולה בנדה – שורש הגוף, אזור האגן אחראית על האנרגיה הדרושה ליציבות הגוף ובנוסך אחראית לנתב את האנרגיה הפרנית אל האודיאנה המנתבת את האנרגיה אל הנאדיס, ערוצי הגוף המעודן.
אודיאנה בנדה– אזור שרירי הבטן .אפשר להרגישה יחסית בקלות בתנוחת כלב מביט לאחור , תחושת הריקות באזור הבטן. מטרתה ניוב האנרגיה הפרנית, תומכת באיברי העיכול , שומרת על הגב התחתון בעת כפיפה או הרמה.
גאלנדרה בנדה– מנועול הגרון אשר מתרחש באופן ספונטני בצורה מעודנת בהרבה אסנות כתוצאה מהפניית מבט או מיקום הראש. מנעול זה מונע בריחה של אנרגיית פראנה עוצר כל מתח/לחץ שנבנה באזור הראש כאזר אנו מחזיקים את הנשימה.
דרישטי
 
דרישטי – הפניית המבט הפנימי / חיצוני.
הדרישטי עוזר לשמור על האנרגיה במזן אסנה / פראנהאימה / מדיטציה, בתחילה המבט הינו חיצוני ובמשך הזמן הופך פנימי והתמזגות עם האיכות האנרגתית של כל דרישטי לדוגמא האזור שבין הגבות המסמל אחדות.
 אשטנגה יוגה
9 נקודות דרישטי:
Nasagrai
קצה האף
Broomadhya
בין הגבות, העין השלישית
Nabi chakra
אזור הטבור
Hastagrai
כף היד (שמאל או ימין)
Padhayoragrai
הבהונות
Prasva drishti
כף יד ימין
Prasva drishti
כף יד שמאל
Angustamadyai
האגודלים
Urdhva
שמיים
בהדגשת עקרונות אלו דיברנו על איחוד 3 דברים גוף, mind ונשימה. אך על מנת לקחת את התרגול למימד רחב יותר, תרפויטי יותר , יוגי יותר,  ישנה חשיבות מהותית להיבטים נוספים:
 
למה אני מתרגל יוגה , מהי הכוונה הפנימית של התרגול?
 
האם אני מתרגל מתוך קשב? האם אני מאפשר תנוחה או כופה תנוחה?
 
האם אנחנו מאפשרים התנסות אותנטינית בתרגול או על סמך נסיונינו מתוך העבר?
 
האם אני מתרגל מתוך חן ופשטות או שיש עדיין מחוות יפות אך מיותרות?
 
האם אני מרפה את המאמץ, הרצון, ההישג, בתוך התרגול ?
 
עם מה אני מזדהה בתרגול האם זו הצורה או האיכות שהתנוחה מאפשרת בפנים?
* מאמר זה נכתב מתוך תוכן הסדנה שהתקיימה ביום שבת ה 17/7/2010 בסטודיו ברמות השבים, תודה לכל מי שהשתתף בסדנה.
מאמר זה הינו חלקי וכללי ונכתב בהשראת  מורי שמעון בן אבי.
שת"פ: רפואה | בריאות | שמלת כלה | יוגה ברעננה | קידום אתרים  | טיפולי איורוודה  |  יוגה בהרצליה  |  יוגה רעננה