אשטנגה יוגה

מקורות האשטנגה ויניאסה יוגה

 

שיטת תרגול קלאסית שמקורותיה בעיר מייסור שבדרום הודו, הועברה ע"י קרישנמאצ'ריה לפטהבי ג'ויס, שנחשב אבי השיטה. בשנת 1927, כשהיוגה היתה ידועה רק למעטים, פטבהי ג'ויס שהיה אז בן 12, פגש לראשונה את מורו לימים קרישנה מצ'ריה. במשך 25 שנה בעיר מייסור שבהודו קרישנה מצ'ריה ופטבהי גו'יס למדו וחקרו יחד את כתבי היוגה קרוטנה (כתבים עתיקים ומפורטים אשר היוו את המקור והבסיס לתרגול מעשי של האשטנגה יוגה ויניאסה). משמעות המילה קורונטה מסנסקריט קבוצות. אומרים שהטקסט הכיל רשמים של קבוצות שונות של אסנות (סדרה ראשונה, שנייה ומתקדמות) כמו כן לימוד מקורי של דגשים בתרגול ופילוסופיה. השיטה מדגישה תרגול של סדרת תנוחות קבועה אשר מתבצעות עם תיאום מרבי של נשימה, תנועה ותשומת לב. ישנן 6 סדרות לתרגול האשטנגה כשלכל אחת מהן השפעה ותשומת לב שונה.

 
מאז ועד היום האשטנגה יוגה ויניאסה התפשטה גם למערב והפכה לאחת מהשיטות הפופולריות ביותר בעולם לתרגול יוגה.
בתמונה: מנג'ו ג'ויס בנו של אבי השיטה ואני בסיום קורס מורים

שיטת האשטנגה ויניאסה יוגה counted method

1

ויניאסה משמעותה סנכרון הנשימה עם התנועה תוך כדי ספירת המעברים, הכוריאוגרפיה של המאלה (המחרוזת) .הכוונה לספירת הרצף המוביל לתנוחה והיוצא ממנה עד לסאמסיטיהי, נקודת האפס. לכל תנועה יש שאיפה או נשיפה אחת בהתאם וכל סנכרון של נשימה עם תנועה נספר, counted method.

תרגול ויניאסה, תרגול ספירה, הינו תרגול זורם ומדיטטיבי אשר שם דגש לא רק לתנוחה עצמה אלא לדרך, לכניסה, לשהייה וליציאה מכל תנוחה, היוגה של המעברים. הכוונה היא לתרגל ללא עצירה של נשימה, ולתת לנשימה ולספירה להוביל ולהנחות את הקצב שבו אנו מתרגלים. תרגול באופן הזה מעצים את הריכוז פנימה ומכין אותנו לשלבי המדיטציה הבאים. הרעיון שעומד מאחורי השיטה הוא כמו בחיים, שיש כוונה הפנימית לחיות את החיים במלאם ובנוכחות בכל רגע. a state of being, כל הזמן, גם "בבין לבין", להיות בתשומת לב וחיוניות מלאה.

לנשימה ולספירה יש היבט מרכזי ומשמעותי ביותר בתרגול אשר מאפשר למתרגל לוותר על הממד הצורני של התרגול, לוותר על ההישגיות והרצון להגיע להישג מסוים ומדגיש את היופי שבעצם ההליכה בדרך, והנוכחות ברגע הזה, כאן ועכשיו. יוגה היא פילוסופית חיים ויש לה פוטנציאל ליצור גוף ומינד בריאים וחיונים יותר. אשטנגה יוגה, המתורגלת בסדר הנכון שלה, מובילה בהדרגה את המתרגל לגלות מחדש את הפוטנציאל המלא ביותר שלו ובכל רמות הקיום שלו – פיזית, פסיכולוגית ורוחנית.

מבנה הסדרות לתרגול האסנה (התנוחות) כולל ברכות לשמש, תנוחות עמידה, ישיבה, קשתות ותנוחות הפוכות. למרות שהאשטנגה נחשבת ללאחת מהשיטות הקלאסיות הדינמיות ביותר, אין כאן מירוץ אחר תנוחות והישגיות אלא הדגש הוא על המקום שממנו נובע התרגול, תרגול מתוך מקום של שקט ונוכחות אשר משוחרר מרצון ואמביציה.

אשטנגה יוגה סדרה שנייה

 

 

אשטנגה ויניאסה יוגה – פטנג'לי יוגה

 
בניגוד למונח ויניאסה אשר מכוון לאיך התרגול הפיזי של שיטה זו מתבצע, המונח אשטנגה יוגה לקוח מתוך הכתב העתיק "היוגה סוטרא לפטנג'לי" ומסמל את המהות העמוקה ביותר של מסורת היוגה והמסע של היוגי לעבר שחרור ואהבה.

הטקסט יוגה סוטרא לפטנגלי הינו אחד מהמקורות הפילוסופיים שעליהם נשענות כמעט כל מסורות היוגה. זהו כתב עתיק אשר מכיל 4 פרקים בעלי שורות קצרות ומצומצמות המכילים ידע רב וחכמה גדולה בהבנה ושרטוט מבנה ההכרה האנושית, ה mind והדרך לשחרור. הטקסט בנוי מסוטרות (פסוקים) קצרים שמשמעותם רבה וחבויה בתוכם, על מנת ליצור השראה להסתכלות על החיים וחקירה אישית לקורא. בפרק השני, פרק הסדהנה פאדה, הפרק הפרקטי ביותר שמדגיש את העשייה ביום ביום, מצוינים 8 איברי היוגה, האשטנגה יוגה, (אשטה=שמונה, אנגה=איבר) שמונת האיברים להתפתחות רוחנית.
"על ידי תרגול שמונת איברי היוגה, עם טיהור הזיהומים,עולה ומפציע אור הידיעה עד (השגת) המבט הצלול המבחין." 
IMG_1575מתוך היוגה סוטרא לפטנג'לי פרק 2 סאדהנה פאדה סוטרא 28.
סדרה זו של שמונה איברים מהווים אמצעי לימוד פרקטי לניקוי וטיהור של הגוף וההכרה אשר מובילים את היוגי לשחרור.
שמונת איברי יוגה הם:
1. ערכי יאמה – אי פגיעה, אמת, אי גניבה, טוהר בעשייה, אי רכושנות
2. ניאמה – ניקיון, שביעות רצון, טאפאס (האנרגיה הדרושה לשינוי), לימוד עצמי, התמסרות
3. אסנה (תנוחה)
4. פראנהאימה (תרגילי נשימה)
5. פרטיהארה (התכנסות החושים)
6. דאהרנה (ריכוז)
7. דהאינה (מדיטציה, תודעה שקטה)
8. סאמדהי המצב המדיטטיבי העליון.
 
 "אשטנגה ויניאסה יוגה היא פטנג'לי יוגה" וכאשר השיטה מתורגלת נכון (counted method & שלושת עקרונות ה tristana) יהיה ניתן להבין ולחיות מתוך שמונת איברי היוגה.
כלומר, שיטה זו יכולה להביא את המתרגל לאותו מצב תודעתי של אשטנגה, של חיים מתוך צלילות, שקט ותחושת שלמות שאינם תלויים בדבר.
 
" התרגול הזה תרגול נהדר, אך התרגול הזה מאוד קשה.
יוגה היא הרבה מעבר לאימון גופני,
יוגה היא תרגול רוחני
תרגול שיש בו: גוף חזק, הכרה חזקה ולב טהור
למד לשלוט בנשימה שלך ואז תשלוט גם בהכרה שלך."
 
 

רוצים לשמוע עוד/ להירשם לשיעורים/ קורסים? השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

 

לפרטים על קורסי מורים ליוגה אשטנגה ויניאסה 

 
 
כל הזכויות שמורות. נכתב ע"י שני שרוןאשטנגה יוגה – אומיוגה סטודיו ובית ספר להכשרת מורים ליוגה ברעננה.