אשטנגה יוגה ויניאסה – עקרונות התרגול

אשטנגה יוגה ויניאסה – עקרונות התרגול

 קרישנהמאצריה 1888-1989סרי ק. פטבי גויס 1915-2009
אשטנגה יוגה ויניאסה הינה שיטת יוגה אשר תועדה ע"י החכם ואמנה רישי ביוגה קרוטנה, כתבים עתיקים (שכיום אין מידע על מקום הימצאותם). כתבים אלו הופקדו בידי קרישנהמצאריה שהיה מאוחר יותר מורו של סרי ק פטבי גויס (אבי שיטת האשטנגה יוגה). בשנת 1927 כאשר פטבי גויס היה רק בן 12 פגש את קרישנהמצאריה והפך לתלמידו המסור וקיבל לידיו את כתבים אלו. נאמר שכתבים אלו מכילים קבוצות שונות של אסנות(תנוחות יוגה) וכמו כן לימוד גבוה ומקורי אודות ויניאסה, דרישטי, בנדות, מודרות ופילוסופיה.
 
הפירוש המילולי של המילה אשטנגה יוגה היא שמונת איברי היוגה, כפי שהודגש ביוגה סוטרא של פטנגלי. ביוגה סוטרא כתוב שהנתיב לטיהור פנימי וחשיפת העצמי האוניברסלי מורכב משמונה תרגולים רוחניים אלו: יאמה – קודים מוסריים, ניאמה – טיהור ולימוד עצמי, אסנה – תנוחה, פראנהאימה – שליטה בנשימה, פריטיהארה – שליטה בחושים, דאהראנה – ריכוז, דאהיאנה – מדיטציה וסאמדהי – היספגות אל תוך האוניברסלי.
 
ע"פ פטבי גויס אם שיטת אשטנגה יוגה מתורגלת נכון יהיה ניתו להבין, ליישם ולחיות מתוך שמונת איברי היוגה. מסיבה זו פטבי גויס מדגיש ש "אשטנגה יוגה היא פטנגלי יוגה"
ובכדי לבצע אסנה באופן הנכון באשטנגה יוגה , האדם חייב לשלב את השימוש הנכון בין ויניאסה ובין טרישטנה.
 
מהי ויניאסה – לנוע על חוט הנשימה… 
 
ביוגה קרוטנה נאמר "יוגי אל תתרגל אסנה בלי ויניאסה".           
ויניאסה משמעותה סנכרון מערכת הנשימה עם התנועה של הגוף, לכל תנועה יש נשימה אחת. לדוגמא בסוריה נמסקה A יש תשע ויניאסות. הויניאסה הראשונה היא שאיפה תוך כדיי הרמת ידיים מעל הראש, השנייה היא נשיפה תוך כדיי כפיפה לפנים ומיקום הידיים ליד הרגליים וכו. בדרך זו כל האסנות מתחברות למספר מסוים של ויניאסות, מה שאמפשר תרגול חינני בזרימה.
 
מטרת הויניאסה היא לניקוי פנימי דרך הגברת אלמנט האש (האגני). סינכרון הנשימה והתנועה בתרגול האסנות מחמם את הדם, מנקה ומסדיר את מחזור הדם, מסיר רעלים מאיברים פנימיים ועוד. באמצעות השימוש בויניאסה הגוף נעשה בריא וחזק.
 
שלושת עקרונות הטרישטנה
 
"המהות האמיתי של ויניאסה מתרחשת כאשר מצב של טרישנה מושג" פטהבי ג'ויס
טרישטנה זהו האיחוד של שלושת העקרונות העיקריים באשטנגה יוגה: 
1. ויניאסה- סינכרון נשימה ותנועה
2. בנדות
3. דרישטי
 
טכניקת הנשימה שמבוצעת עם הויניאסה היא נשימת אוג'י (נשימת הניצחון). נשימה סרעפתית מלאה המבוצעת דרך האף במהלך השאיפה והנשיפה. כתוצאה מהתמדה ממושכת בתרגול היכולת של המתרגל 'לשלוט' בנשימה תגדל, ומשך השאיפה ונשימה יתארך כך שהתרגול יעשה איטי ועוצמתי יותר. 
Learn to control your breath and than you control your mind
 
בנדות
 
בנדה= שורש, מנעול, חותם. מטרת הבנדה היא להתיר אנרגיה פרנית ולנתב אותה לאורך באופן נכון ושווה.
מולה בנדה – שורש הגוף, אזור האגן אחראית על האנרגיה הדרושה ליציבות הגוף ובנוסך אחראית לנתב את האנרגיה הפרנית אל האודיאנה המנתבת את האנרגיה אל הנאדיס, ערוצי הגוף המעודן.
אודיאנה בנדה– אזור שרירי הבטן .אפשר להרגישה יחסית בקלות בתנוחת כלב מביט לאחור , תחושת הריקות באזור הבטן. מטרתה ניוב האנרגיה הפרנית, תומכת באיברי העיכול , שומרת על הגב התחתון בעת כפיפה או הרמה.
גאלנדרה בנדה– מנועול הגרון אשר מתרחש באופן ספונטני בצורה מעודנת בהרבה אסנות כתוצאה מהפניית מבט או מיקום הראש. מנעול זה מונע בריחה של אנרגיית פראנה עוצר כל מתח/לחץ שנבנה באזור הראש כאזר אנו מחזיקים את הנשימה.
 
דרישטי
 
דרישטי – הפניית מבט ותשומת הלב לשדה של תחושות באזור מסוים בגוף.
הדרישטי עוזר לשמור על האנרגיה בזמן ביצוע האסנה (תנוחה), תרגול פראנהאימה (הנשימות) ובמדיטציה, בתחילה המבט הינו חיצוני ובמשך הזמן הופך פנימי והתמזגות עם האיכות האנרגתית של כל דרישטי לדוגמא האזור שבין הגבות המסמל אחדות.
 אשטנגה יוגה
9 נקודות דרישטי:
 
Nasagrai
קצה האף
 
Broomadhya
בין הגבות, העין השלישית
 
Nabi chakra
אזור הטבור
 
Hastagrai
כף היד (שמאל או ימין)
 
Padhayoragrai
הבהונות
 
Prasva drishti
כף יד ימין
 
Prasva drishti
כף יד שמאל
 
Angustamadyai
האגודלים
 
Urdhva
שמיים
 
 
באמצעות עקרונות אלו אנחנו מאפשרים את האיחוד של הגוף- הנפש והמינד. אך על מנת לקחת את התרגול למימד רחב יותר, תרפויטי יותר, טרנסדנטלי, ישנה חשיבות מהותית לחקור ולשאול את עצמך:
למה אני מתרגל יוגה , מהי הכוונה הפנימית שלי בתרגול?
האם אני מתרגל מתוך קשב? האם אני מאפשר תנוחה או כופה תנוחה?
האם אנחנו מאפשרים התנסות אותנטינית בתרגול או על סמך זכרון העבר? 
האם אני מתרגל מתוך חן ופשטות או שיש עדיין מחוות יפות אך מיותרות?
האם אני מרפה את המאמץ, הרצון, ההישגיות בתוך התרגול ?
עם מה אני מזדהה בתרגול האם זו הצורה או האיכות שהתנוחה מאפשרת?